Czy w ogóle istnieje idealny histogram? Można uznać, że istnieje, i to nie jeden; dla każdej fotografowanej sceny może być inny. Może raczej należałoby napisać – nie tyle idealny, co subiektywnie najlepszy. Decyzja dotycząca wyboru najlepszego histogramu (czyli najlepiej dobranej ekspozycji) należy do fotografa, który w wystarczająco szerokim zakresie może korygować ilość światła padającego na matrycę. Może korzystać z ustawienia czułości, otworu przysłony, czasu otwarcia migawki, no i właśnie z korygowania ekspozycji w oparciu o histogram.
Nocne fotografowanie księżyca zazwyczaj polega na możliwie detalicznym pokazaniu rzeźby jego powierzchni. Korzystne jest fotografowanie, kiedy księżyc ma kształt sierpa, grubego rogala, ale chyba najbardziej fotogeniczny jest około pierwszej i ostatniej kwadry. Otrzymamy wtedy atrakcyjny kontrast układu cieni w kraterach oraz wystarczająco wyraźne plamy na pozostałej widocznej dużej części tarczy. Korygując mocno ekspozycję na minus możemy „utopić” resztę nieba w całkowitej czerni: